Bardziej zaawansowanym akwarystom chcę zaproponować samodzielną budowę pompki-kompresora. Konstrukcja jej jest bardziej skomplikowana od brzęczyka. Wymaga też nakładu większych kosztów, niemniej jednak wydaje się, że warto ponieść trud zbudowania jej we własnym zakresie.
Wydajność proponowanej pompki jest zmienna, zależna od zastosowanej przekładni. Można ją w dowolny sposób regulować, np. można zasilać filtry i kostki napowietrzające w dziesięciu 100 l akwariach, albo też, po zmianie przekładni i regulacji ciśnieniowego zaworu bezpieczeństwa, napowietrzać tylko jedno akwarium 50 l, bez obawy przedawkowania powietrza.
Pompka składa się z wielu części, stąd też budowę musimy zacząć od ich przygotowania. Niestety znaczną ilość detali należy zamówić u tokarza. Oto zasadnicze części składowe urządzenia, zestawione wg kolejności na załączonych rysunkach:
7. Korbowód 8. Koło mimośrodowe 9. Koła pasowe: duże i małe 10. Pasek 11. Oś stojaka 12. Zawór bezpieczeństwa
Ad. 1. Podstawa z blachy aluminiowej grubość 5 mm, w której wycinamy dwa prostokątne otwory o wymiarach 3×80 mm, dla umożliwienia regulacji położenia silnika przy zmianie przełożeń. Poza tym w podstawie należy wywiercić otwory dla umocowania poszczególnych elementów urządzenia.
Ad. 2. Zbiornik ciśnieniowy wykonany z puszki np. po soku pomidorowym. W jej ściance nawiercamy dwa otwory i dolutowujemy dwie rurki, dolną wlotową i górną wylotową. W górnej części puszki nawiercamy trzeci otwór dla zaworu bezpieczeństwa.
Ad. 3. Silniczek elektryczny od adaptera lub przy większej ilości akwariów, magnetofonowy w cenie 200,- zł. Mocujemy do niego odpowiedniej długości kabel z wtyczką oraz wyłącznikiem nasznurowym.
Ad. 4. Stojak składający się z trzonu i obudowy dla osi. Trzon wykonujemy z rury ø 25 mm, długości 100 mm. Obudowę dla osi z rury ø 25 mm, długości 50 mm (ø wewnętrzna 19 mm) z zatoczeniami na końcach dla osadzenia łożysk. Mogą to być łożyska od pralki lub też EL6. Wymiary zatoczeń muszą ściśle odpowiadać wymiarom łożysk, tak by można je było na sztywno zamocować. Trzon przy lutowu jemy lub przyspawamy dokładnie na środku obudowy.
Legenda:
1. Podstawa 2. Zbiornik ciśnieniowy 3. Silnik 4. Stojak 5. Filtr powietrza 6. Cylinder 6a.Miech
7. Korbowód 8. Koło mimośrodowe 9. Koło pasowe 10. Pasek 11. Oś stojaka 12. Zawór nadmiaru powietrza
Ad. 5. Filtr powietrzny budujemy z niewielkiej puszki np. od kawy. W jej wieczku nawiercamy kilka otworów wlotowych, zaś w dolnej części ścianki otwór wylotowy. Do niego dolutowujemy rurkę prowadzącą czyste powietrze do cylindra. Na wkład filtrujący składają się (od dołu): warstwa waty przełożona dwoma krążkami tkaniny styłonowej, wyżej warstwa bardzo drobnego węgla aktywnego, dalej znów krążki stylonowe i wata, na to zaś krążek gąbki lub trzy krążki stylonu.
Ad. 6. Cylinder należy wykonać u tokarza z mosiądzu lub innego metalu wg rysunku, ewentualnie zastosować taki jak w brzęczyku. Zaworki gumowe wycięte z gumy balonikowej lub cieńszej przyklejamy w zatoczeniach cylindra.
Ad. 6a. Miech gumowy ø 35 mm, wysokość 30 mm. Można zastosować rurkę od maski gazowej Pegaz.
Ad. 7. Korbowód złożony z wałka ø 6 mm, długości 45 mm, przyspawanej do niego obudowy dla łożyska, oraz łożyska EL6, wciśniętego w obudowę. W drugim końcu wałka nawiercamy na głębokość 15 mm otwór ø 2,5 mm i nagwintowujemy gwintownikiem M3. Obudowę łożyska korbowodu robimy z rury stalowej, wewnętrzne ø 19 mm, wykonane w minusie -02. Obudowę można dać do wykonania tokarzowi.
Ad. 8. Koło mimośrodowe ø 35 mm, grubości 6 mm. Na jego środku wiercimy otwór ø 6 mm, a następnie na linii spiralnej wytrasowanej ze środka w równych odstępach przewiercamy 8 dalszych otworów ø 3,2 mm i nagwintowujemy je gwintownikiem M4.
Ad. 9. Dwa koła pasowe, czterostopniowe – duże o średnicach prowadzeń ø 60, 80, 100, 120 mm i małe o średnicach prowadzeń ø 15, 20, 25, 30 mm. Grubość kół = 30 mm, tzn. cztery prowadzenia szerokości 6 mm oraz zatoczenie z otworami do zamocowania śrub M3, też 6 mm; ø zatoczeń 42 i 10 mm. Na środkach kół otworyø 6 mm wykonane w minusie -02.
Ad. 10. Pasek transmisyjny gumowy.
Ad. 11. Oś wykonana z wałka ø 6 mm, długości 87 mm.
Ad. 12. Zawór bezpieczeństwa budujemy z rurki mosiężnej ø 10 mm, długości 20 mm. Jeden jej koniec po zaślepieniu blaszką mosiężną nawiercamy gwintownikiem M3. W ściance bocznej nawiercamy drugi otwór. Do wnętrza wkładamy podkładkę blaszaną i sprężynkę np. od długopisu. Następnie na otwór nawiercony w wieczku zbiornika ciśnieniowego nakładamy kulkę stalowa ø 4 mm, a na tę kulkę przygotowany zawór, który dolutowujemy do zbiornika. W górny otwór zaworu wkręcamy regulacyjną śrubę M3.
Po zgromadzeniu i przygotowaniu wszystkich potrzebnych części przystępujemy do montażu urządzenia na podstawie.
W pierwszej kolejności montujemy stojak. W tym celu do dolnej części jego trzonu przyspawamy blachę grubości 2,5 mm, o wymiarach 30×30 mm, w której narożnikach nawiercamy cztery otwory ø 4,2 mm i całość przyśrubowujemy do podstawy przy pomocy śrub M4. Następnie w zatoczenia obudowy osi wciskamy łożyska. Kółko mimośrodowe przyspawamy do osi, którą po nałożeniu podkładki o otworze ø 6 mm przepychamy przez obudowę z łożyskami na stojaku. Na drugi koniec osi nakładamy drugą podkładkę, a następnie duże koło pasowe, które mocujemy przy pomocy śruby M3. Małe koło pasowe, przy pomocy drugiej śruby M3, mocujemy na osi silnika. Silnik przytwierdzamy do podstawy na dwóch kątowniczkach lub czterech nóżkach, przy pomocy czterech śrub, tak by można było regulować położenie małego koła pasowego w stosunku do dużego. Jest to konieczne przy zmienianiu położenia paska transmisyjnego i tym samym regulacji szybkości obrotów osi. Należy przy tym uważać by oka koła pasowe były ustawione równolegle do siebie. W dalszej kolejności w łożysko korbowodu wciskamy tulejkę i śrubą M4, podkładając z obu stron podkładki, przymocowujemy do kółka mimośrodowego. Skok korbowodu ustawiamy w zależności od ilości akwariów, które urządzenie ma obsługiwać (im bliżej środka tym mniej tłoczonego powietrza). Następnie korbowód łączymy z miechem gumowym, przy pomocy dwóch krążków blaszanych ø 32 mm, z otworami w środku ø 3,2 mm. Krążki te zakładamy na koniec miecha, jeden od zewnątrz drugi ze środka, uszczelniamy klejem i przykręcamy do nagwintowanego wałka korbowodu śrubą M3. Drugi koniec miecha naciskamy na cylinder, który z kolei przytwierdzamy do podstawy. Obok cylindra na końcu podstawy przymocowujemy filtr powietrzny i za pomocą wężyka gumowego łączymy go z zaworem ssącym cylindra, a jego zawór tłoczący podłączamy także wężykiem gumowym, z rurką dolutowaną w dolnej części zbiornika ciśnieniowego. Zbiornik ten służący do równomiernego dawkowania powietrza przytwierdzamy na drugim końcu podstawy.
Opisane urządzenie przy należytej konserwacji i nie przeciążaniu pracuje długo i co ważne bardzo cicho. Zabiegi konserwacyjne ograniczają się właściwie do smarowania łożysk olejem maszynowym, usuwania zanieczyszczeń z górnej warstwy filtra powietrznego i dbałości o prawidłowe funkcjonowanie zaworów cylindra. Należy również pamiętać iż przy nałożeniu paska napędowego na największą średnicę małego koła napędowego i największą koła dużego uzyskamy wolniejsze obroty osi i tym samym najmniej powietrza i odwrotnie.
Wydaje mi się, że samodzielne wykonanie urządzenia przyniesie majsterkowiczom wiele satysfakcji.
Rysunki autora
Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. ..AkceptujRead More
Polityka prywatności & Cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.