Pozostawiając instytutom i ogrodom zoologicznym troskę o wielkie akwaria udostępniane publiczności, warto zastanowić się, czemu zawdzięcza akwarystyka swą popularność wśród coraz to liczniejszych miłośników. Szklany zbiornik wraz ze swoją żywą zawartością jest idealnym obiektem obserwacji zarówno dla młodzieży, jak i dla dorosłych. Stanowi też nieoceniony instrument w rękach każdego nauczyciela biologii, oddziałując na uczniów żywiej, bezpośredniej i silniej niż słowo, czy najlepiej nawet wykonany rysunek lub preparat zoologiczny. Przyczynia się do większego zainteresowania ucznia biologią i do sprawniejszego zapamiętywania nabytych wiadomości. Akwarium jest również dogodnym obiektem do przeprowadzania prostych doświadczeń czy też próby formowania we wnioski spostrzeżonych prawidłowości przyrodniczych. Jeszcze szersze pole działania, obserwowania i eksperymentowania otwiera się w zakresie rozpłodu ryb, którego wyniki są niejako ukoronowaniem starań i wysiłków hodowcy. Liczne jeszcze gatunki ryb i to zarówno egzotycznych, jak i krajowych, nie rozmnażają się w niewoli. Przyczyną może być brak danych co do warunków w okresie tarła lub też pierwszego pokarmu dla wylęgniętego potomstwa. Tylko cierpliwe obserwacje i próby mogą dać właściwą odpowiedź na nasuwające się pytania, odpowiedź decydującą o sukcesie. Z takich właśnie, drobnych obserwacji zbudowany został wielki gmach wiedzy w tej dziedzinie, do którego jednak jeszcze wiele cegiełek można dorzucić. Oczywiście dokonane obserwacje czy przeprowadzone próby tylko wówczas będą miały sens i znaczenie, gdy wyniki ich staną się wiadome szerszemu ogółowi hodowców. Utrzymanie wzajemnych kontaktów i wymiana doświadczeń leżą jak najbardziej i w interesie poszczególnych miłośników i całej akwarystyki. |